01 December 2009

KemPLinG

ini adalah kesenian tradisional masyarakat jawa di Johor...
kampung aku kat muar, johor..
ayah aku pulak keturunan jawa..

sabtu malam hari tue paklong aku buat kenduri cucu die sunat berkhatan,
kira anak sedara aku lar yang bersunat tue, malam tue ada kempling kat rumah die..

kami yang sepupu sepapat nie memang tak tahu asal usul kempling nie, pernah dengar pon tidak..
bagi kami ini adalah sesuatu benda yang baru,
sepupu yang nak balik KL petang tue pon tak jadi nak balik sebab nak tgk kempling nie..hehe

menurut cerita busu, kempling nie famous sangat satu masa dahulu..
kempling nie akan dimainkan sampai lewat pagi dan akan dimainkan untuk majlis macam kenduri kawin ataupon berkhatan...
ceh, ayat aku macam nak cerita kisah-kisah teladan kan,,hehe

kempling ialah berzanji tapi ada alat-alat die..

korang layan gambar ok...gambar tak berapa nak clear, tangkap guna henset murah jer..
motif?? belikan lar mieza nie henset baru.. ~lalala~







nanti aku kawen, nak panggil kempling nie lar,,ok tak??
tapi bile lar aku nak kawen kan...( sambil berangan prince charming )
..gatal..

daa~~



No comments:

Post a Comment