23 August 2010

jumping kereta

cik kancil saya ketiadaan bateri, maka haruslah jumping ok...
kereta yang saya perlukan cik viva...

alah, dengan cik viva nie lah kitorang selalu meronggeng... =P

saya selalu tengok je orang jumping tapi tak pernah sedikit pon terlintas nak tanya macammana nk buat...
tapi bila kena kat batang hidung sendiri, baru menggelupur...tapi ada jugak tanya kat member2 cane nak jumping...diorang pon ajar through sms...
saya pulak akan kol balik untuk buat confirmation yang saya dah paham macammana nak buat jumping...
tapi dalam kepala takut jugak kalau kereta meletup...astaga...berpikir luar daripada kotak ok...hehe

macam nie lah susah nya kalau classmate semua perempuan yang lemah lembut gitu, terutama sekali saya...ok sila muntah..eh, jangan-jangan kang haru pulak, kau muntah terus batal puasa, pastu bagi alasan 'baca blog mieza'
nasib baik, ada budak lelaki di kelas retailing..so, mintaq tolong dia je lah..

ok, marilah kita ke next step...ceeehhh...

mula-mula pastikan kereta yang tiada bateri bercium berhadapan dengan kereta yang ada bateri and make sure kereta yang ada bateri mempunyai cc yang lebih besar k.. <--- yang ini aku tak pasti tapi bila fikir logik, takkan kereta kecik nak bagi tenaga kat kereta besar, huhu oh, info yang was-was nie,,,haha

letakkan jumper positif kepada bateri positif kereta yang bateri kong..negatif kepada negatif...

kemudian letakkan jumper positif kepada bateri positif kereta yang bateri tidak kong..negatif kepada negatif..dan make sure kereta yang bateri tak kong telah dihidupkan enjin terlebih dahulu..

bila dah kepit dua-dua jumper, start enjin kereta yang bateri kong =)


tapi kenapa cik kancil aku tak boleh hidup jugak nie enjin dia?? percikan api pon tak keluar kat jumper tue...apo kono lah hai~

apa yang kitorang buat selepas ini? sambung next entry lah ok =)
kalau saya ada tersalah information, tolong mention k...saya budak baru belajar =P




4 comments:

  1. dia minta diganti lah tuh..

    dulu masa belajar kat keta budak laki mesti ada jumper nih.. melalui jumper, ramai yg skang dah bertemu jodoh.. rescue lah katakan.. hahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha so sweet,,,hehe saya pon nak try lagi lah kak...haha

    ReplyDelete
  3. keta sy penah sekali dulu xleh nak start. cuak kebebeh.. dah la malam, nasib baik parking tesco. kononnya selamat la terpaksa tinggalkan kat situ, kawan datang amik.. ingatkan battery kong, rupanya starter yang rosak..

    tu la dia, taw bawak keta je.. tapi hal2 keta serah kt org laki. hehe. ( kata kt diri sendiri )

    ReplyDelete
  4. sweeth0ney...tue dia, sama lah kita..
    papehal cr org laki jgk =P

    ReplyDelete