20 October 2009

FuNgsi OtAk KanaN dAn KiRi

setelah di kaji-kaji....poyo je ayat,,hahahaha
kaji jugak lar, aku google taw,,

aku nak gak taw nape lar aku pening sangat kepala belah kiri kan..
mungkin faktor aku tido mngadap belah kiri, darah tak berjalan dengan lancar...
ok tipu,,aku bukan berada di bidang kedoktoran...hehe
itu cuma firasat aku...

meh, aku nak kongsi dengan korang apa fungsi otak kanan dan otak kiri..
mungkin sebahagian daripada u ols, dah taw kan?
tapi meh aku nak ingt kan u ols blk...
hahaha sungguh ayat paksaan suh baca...

Fungsi Otak Kanan dan Otak Kiri:

Otak Kanan:
-Paham tanpa berpikir, lebih menggunakan intuisi
sehingga sering tidak mengikuti peraturan
-Kreatif dan menyukai seni
-Menggunakan perasaan dan caring person
-Berpikir dengan gambar
-Suka angan-angan
-Imajinasi tinggi
-Peka akan nada/intonasi suara
-Tanpa banyak kata-kata, belajar melalui melihat, meraba, mengalami

Otak Kiri:
-Menggunakan analisa, lebih banyak berpikir
-Mengikuti peraturan
-Menggunakan logika daripada perasaan
-Kuat dalam matematika dan bahasa
-Cepat hafal kata-kata dalam lagu
-Berpikir dalam & serius
-Memahami sesuatu melalui kata-kata/penjelasan
-Penuh perhitungan bukan angan-angan

so, aku mungkin sering menggunakan otak kiri sehingga menyebabkan aku sering mengalami pening kepala di sebelah kiri but if u ols have another reason kenapa aku sering sakit kepala belah kiri,
korang boleh share dengan aku...

tolong ea??

daa~~



No comments:

Post a Comment